Test: Volkswagen e-Golf – Povratak u budućnost!
Osamdesetih godina prošlog vijeka električni automobili bili su dostupni samo u vidu igrački, a svaki takav bio je san većine dječaka. U isto vrijeme na TV ekranima i kino platnima emitovali su se SF filmovi u kojima su električni automobili glasovno komunicirali sa glavnim super herojima.
Danas, tridesetak godina poslije, svi dječaci koji su maštali o malom automobilu na struju, mogu kupiti pravi električni automobil i tako ispuniti svoj dječački san, a u isto vrijeme prisjetiti se svojih super heroja iz tadašnjih SF filmova. Jedan od takvih automobila je i Volkswagen e-Golf druge generacije koji smo detaljno testirali.
Piše: Emir Kalender
Prvi susret sa e-Golfom
Mnogi koji nisu imali priliku voziti e-Golf i pitaju se kako izgleda vožnja električnog automobila. I ne samo to, oni imaju još mnogo pitanja na koja će dobiti odgovor u ovom testu. Volkswagen e-Golf u odnosu na klasičnog Golfa sa konvencionalnim motorima vizuelno se ne razlikuje mnogo. Tek nekoliko manjih razlika dovoljno je da prepoznate e-Golfa.
Na prednjoj strani automobila tu su velika LED svjetla za dnevnu vožnju u obliku velikog slova C. Tu je i drugačija maska motora koja je gotovo zatvorena, jer e-Golf nema toliku potrebu za hlađenjem. Maska ima minimalne otvore i zbog bolje aerodinamike koja igra veoma važnu ulogu u smanjenju otpora zraka što se odmah odražava na veću autonomiju.
Zadnja i bočna strana identične su klasičnom modelu. Pogledom na bočnu stranu jedino primjećujemo drugačije aluminijske točkove koji imaju minimalne otvore kako bi se dodatno poboljšala aerodinamika.
Na njih su postavljene gume dimenzije 205 55 R16 koje imaju manji otpor kotrljanja. Ispod poklopca koji je namijenjen za sipanje pogonskog goriva nalazi se utičnica za punjenje baterije. Svakako, tu su i hromirane oznake „e-Golf“ i ukrasne lajsne u plavoj boji koja je zaštitna boja Volkswagen električnih automobila.
Unutrašnjost e-Golfa ostala je identična onoj kakva je i kod klasičnog modela. To znači da je prostranost ostala na istom nivou kao i kvalitet materijala. Ipak, ima nekoliko manjih detalja koji su jedinstveni za ovaj automobil, a to je tkanina na prednjim sjedištima, grafika potpuno digitalne instrument ploče te drugačiji prikaz podataka o vozilu.
Kroz infotainment sistem možete se detaljno informisati o potrošnji električne energije, ali i koliko ste prikupili energije kroz sistem rekuperacije. Također tu je i sistem BuleScore koji ocjenjuje vaš način vožnje, pa tako što budete više prikupljali energije i imali manju potrošnju energije ocjena će biti veća. Svakako, ovaj sistem će vam pomoći da naučite racionalnije koristiti energiju i samim tim da povećate autonomiju vozila.
Zašto je e-Golf zadržao većinu karakteristika klasičnog Golfa? Odgovor je jednostavan: e-Golf napravljen je na MQB platformi kao i klasični model. MQB platforma može se koristiti za modele sa motorima na fosilno gorivo i za električne modele. Budući Volkswagen električni modeli koristit će novu MEB platformu koja se neće koristiti za modele sa motorima na fosilna goriva.
Vožnja postaje istraživačka avantura
Prvi put kad sjednete u e-Golf počet će vaša istraživačka avantura. Iznenađenja će početi da se nižu, a prvo je da samo zvučni signal označava da je automobil upaljen. Za nekog ko prvi put vozi električni auto to može biti zbunjujuće. Volkswagen e-Golf ima automatski mjenjač, pa za početak vožnje dovoljno je samo da ručicu mjenjača stavite u poziciju D i vaša avantura može početi.
Već sa prvim metrima vožnje primijetit ćete dvije stvari, odlično ubrzanje i tišinu u vožnji. Vozač sa svojim saputnicima čuje samo minimalno zujanje električnog motora. Tokom vožnje glavni izvor buke bit će kotrljanje točkova i šum metlica brisača. Na ljepotu tihog putovanja odmah se navikavate, ali morate biti oprezni tokom gradske vožnje jer bešumni e-Golf ne čuju pješaci kojim dolazite iza leđa, pa budite spremni da češće, kratkotrajno, koristite sirenu.
Električni motor i mjenjački sklop e-Golfa smješteni su naprijed, kao i kod klasičnog Golf modela. Otvaranjem poklopca motora vidjet ćete potpuno drugačije sklopove i dosta kablova, ali primijetit ćete da ovaj pogonski sklop zauzima manje prostora od klasičnog motora.
Snaga električnog motora iznosi 100 kW, što je u prijevodu 136 KS koji su dostupni pri 3.000-12.000 okr/min, a okretni moment od 290 Nm dostupan je odmah! Da, odmah već na 0 okr/min, i upravo je to velika prednost električnih automobila. Dok motor sa unutrašnjim sagorijevanjem mora napraviti određeni broj okretaja da bi dostigao određenu snagu, električni motor ima pristup punoj pokretačkoj snazi iz stanja mirovanja. U praksi to znači da e-Golf iz mjesta kreće mnogo brže od automobila sa snažnijim motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem.
Mjenjački sklop je posebno razvijen za e-Golf i nema stepene prijenosa. Električni motori imaju veliku elastičnost, što znači da u vožnji električni Golf nema potrebe za promjenama stepena prijenosa. Takav mjenjački sklop ima dosta prednosti u odnosu na klasične mjenjače, jednostavni je, lakši i jeftiniji za proizvodnju.
Baterija u drugoj generaciji e-Golfa ima kapacitet od 35,8 kWh i smještena je u duplu podnicu ispod sjedišta putnika. Zahvaljujući njenoj poziciji e-Golf ima istu prostranost putničke kabine kao i klasični model. Također zbog pozicije baterije automobil ima odlično raspodijeljenu težinu između prednje i zadnje osovine što se pozitivno odražava na dinamiku vožnje e-Golfa.
Automobil možete voziti u tri moda: Normal, Eco i Eco+. U Normal modu automobil raspolaže sa potpunim potencijalom elektro motora i svi sistemi – potrošači su aktivni. U Eco modu performanse automobila su ograničene, dok su u Eco+ modu performanse automobila značajno ograničene, a mnogi potrošači su deaktivirani kako bi se povećao domet vozila. Najbolji primjer za to je da se ventilacioni sistem ne može aktivirati u Eco+ modu.
Dinamična vožnja po zavojima predstavlja pravi užitak jer e-Golf gotovo da „pegla“ svaki zavoj sa dobrim ležanjem. Snaga motora uvijek je dostupna, a pritiskom papučicu gasa osjetite konstantno i tečno ubrzanje. To je posebno dobar osjećaj!
Pored toga, vremenom ćete naučiti kako najbolje koristiti sistem rekuperacije – prikupljanja električne energije prilikom kočenja, a zavoji su idealno mjesto za to. Uključite sistem automatske rekuperacije (B pozicija ručice mjenjača) i kada dolazite pred zavoj ne morate kočiti. Dovoljno je da pustite papučicu gasa i automobil automatski počinje da koči elektromotorom koji tada proizvodi električnu energiju i pohranjuje je u bateriju. Takvim načinom vožnje vratit ćete značajan dio električne energije čime se autonomija automobila povećava.
Vožnja e-Golfa promijenit će vaš pristup vožnji i može značajno uticati na vaš vozački stil. U prvom redu odnosit ćete se mnogo racionalnije prema energiji i probudit će u vama takmičarski duh, da uvijek ostvarite bolje rezultate u rekuperaciji. S druge strane dovoljno energije u bateriji osigurat će vam užitak da se katapultirate iz mjesta mirovanja i tako ostavite iza sebe mnoge sportske automobile. To je poseban užitak!
Autonomija i vrijeme punjenja
Prema fabričkoj deklaraciji e-Golf sa jednim punjenjem ima autonomiju do 300 km (NEDC). U realnim uslovima vožnje na bh. putevima (brdoviti putevi) to je oko 230 km, ovisno o načinu vožnje, dobu dana/noći, temperaturi i korištenju drugih sistema koji troše energiju. Pravi test naš e-Golf imao je kada smo se zaputili iz Ljepunica pored Tuzle gdje se nalazi kompanija Nipex, ovlašteni trgovac i serviser Volkswagen vozila, do Sarajeva. Konfiguracija puta od Tuzle do Sarajeva pravi je izazov za električni automobil jer prolazi kroz brdovite prevoje, a na samom putu velika je frekvencija teretnih vozila koja često pretičite.
Polaskom sa odredišta u večernjim satima autonomija automobila bila je 250 km. Noćnu vožnju prilagodili smo uslovima na putu, a od potrošača ima smo upaljena svjetla, grijanje i infotainment sistem. Navedenu dionicu prešli smo u standardnom vremenu, za manje od dva sata. Dolaskom u Sarajevo autonomija je iznosila 104 km, a prosječna potrošnja električne energije iznosila je oko 14,4 kWh/100 km što kada pretvorimo u novac iznosi oko 1,21 KM za pređenih 100 km.
Većina vozača uglavnom prelazi do 50 km dnevno u gradskim uslovima za šta je e-Golf idealan. Testirali smo e-Golf i u gradskim uslovima za vrijeme najvećih gužvi gdje je potrošnja iznosila 15 kWh/100 km, što kada pretvorimo u novac iznosi oko 1,26 KM za pređenih 100 km. Kada je riječ o samim performansama, e-Golf sa težinom od 1.615 kg ima ubrzanje od 0 do 100 km/h za 9,6 sekundi, ali do 80 km/h stiže već za 6,9 sekundi. Maksimalna brzina iznosi 150 km/h.
Vrijeme punjenja baterije ovisi na kojem punjaču punite i koliko je baterija prazna. Uz e-Golf dolazi punjač od 10 A koji jednostavno prikopčate na klasičnu utičnicu i sa njim praznu bateriju ćete napuniti za oko 12 sati. Ako punite na brzom punjaču snage 32 A, vrijeme punjenja bit će oko 3 sata. Nažalost u BiH nema značajan broj brzih punjača, u Sarajevu postoje svega tri, od čega su dva u prodavača automobila, a treći se nalazi u jednom hotelu.
Planiranje putovanja sa e-Golfom i njegovo punjenje
Već od Hrvatske postoji razvijena mreža brzih punjača, a odlaskom prema zapadnoj Evropi ta mreža sve je rasprostranjenija. Volkswagenova aplikacija „maps & more” prikazuju vozaču na koje lokacije može doći sa dostupnim kapacitetom baterije i gdje se nalaze dostupne stanice za punjenje na putu. Na ovaj način jednostavnije možete planirati svoje putovanje.
Da li se može baterija potpuno isprazniti?
Najčešće pitanje koje se postavlja glasi: šta će se dogoditi ako se baterija potpuno isprazni? To se neće dogoditi bez prethodnog upozorenja. Sistem upozorenja kod e-Golfa unaprijed će upozoriti vozača i automatski će isključiti sve manje važne sisteme kako bi se uštedjela energija.
U slučaju da u potpunosti ispraznite bateriju, kada vozilo stane pozvat ćete službu za pomoć na cesti. Već u evropskim državama postoje specijalizirana vozila koja dolaze na lice mjesta sa brzim punjačima i vaš automobil napune dovoljno da možete doći do prve punionice.
Kako se održava e-Golf?
Pitanje održavanja e-Golfa ima jednostavan i jasan odgovor: on ne zahtijeva nikakav poseban servis, a troškovi redovnog održavanja znatno su niži nego kod klasičnog Golfa. Razlog za to je što e-Golf nema potrebu za zamjenom ulja, zračnog filtera, sistema ubrizgavanja i paljenja goriva, kvačila, auspuha… Također, zbog sistema rekuperacije gdje elektro motor koči, kočione obloge imaju znatno duži vijek trajanja.
Zaključak
Električna vozila otvaraju novu dimenziju vožnje. Ona predstavljaju dugoročno rješenje mobilnosti i pravac u kojem će se svjetska auto industrija kretati u budućnosti. Iako su vozila na fosilna goriva još uvijek jako popularna, električna vozila bit će sve popularnija, posebno kako tehnološka rješenja budu napredovala. To se posebno odnosi na unaprjeđenje brzine punjenja baterija i povećanjem autonomije.
Volkswagen e-Golf koji smo testirali vozi se kao i svaki drugi drugi Volkswagen, a njegove dinamičke sposobnosti na visokom su nivou. Već u osnovno izvedbi e-Golf donosi bogatu serijsku opremu što je kod klasičnog modela ponuđeno kroz dodatnu opremu. Tako e-Golf serijski dolazi sa potpuno LED prednjim i zadnjim svjetlima.
Cijena testnog modela iznosi 72.260 KM, što u ovom momentu većina bh. građana ne može priuštiti. Država ne pruža nikakav poticaj ni subvencije za električne automobile. Ipak električna vozila iz Volkswagena od 2019. godine bit će znatno povoljnija kada će biti predstavljen hatchback I.D. (Neo) model čija će cijena biti oko 20.000 eura. Karakterisat će ga autonomija od oko 400 km, a na brzom punjaču za 30 minuta bit će moguće napuniti do 80% baterije.
Električni automobili značajno će promijeniti mnogo toga, a njihov dolazak već je počeo, htio to neko priznati ili ne. Istorijski gledano, električna vozila zapravo su starija od vozila sa SUS motorima. Krajem 19 vijeka postojala su vozila na električni pogon. Danas, u 21-om vijeku električna vozila vraćaju se na scenu, u budućnost koju već živimo.
Detaljnu specifikaciju testnog modela možete pročitati OVDJE.
(eXtra.ba/ carlander.ba)